پیامبر اسلام(ص) و جهان بینی تمدن ساز دینی
نویسندگان
چکیده مقاله:
این مقاله چکیده ندارد
منابع مشابه
بررسی تطبیقی رهیافت آیتالله جوادی آملی و دکتر نصر در علم دینی تمدن ساز
مسئله علم دینی در دهههای اخیر در میان محققان و پژوهشگران داخلی موافقان و مخالفانی داشته است. در میان موافقان نیز نظر یکسانی وجود ندارد. در این بین میتوان به دو رهیافت علم دینی در متن فرهنگ، سنت و تمدن اسلامی و علم دینی شمولگرای عقل و نقلمحور اشاره کرد. اگرچه بین این دو دیدگاه اشتراکاتی وجود دارد؛ اما مبانی و مؤلفهها و نتایج هریک متفاوت از دیگری است. دیدگاه اول علم دینی را بازگشت به سنت و ت...
متن کاملنسبت نظام مردمسالاری دینی با تمدن غرب (تمدن موجود) و تمدن مهدوی(تمدن موعود)
در چند دههی اخیر، نظام مردم سالاری دینی، به مثابهی نظام سیاسی برآمده از آموزههای اسلامی، مورد توجه متفکران در حوزههای مختلفِ علوم انسانی قرار گرفته و از زوایا و رویکردهای گوناگون بدان نگریسته شده است. یکی از رویکردهایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته، رویکرد تمدنی است؛ بدین معنا که این نظام به مثابهی بخشی از سیر تکاملی انقلاب اسلامی، چه ظرفیتهایی برای شکلگیری تمدن اسلامی دارد؟ در این مقاله، ...
متن کاملهمگرایی جهان اسلام و آیندة تمدن اسلامی
شکلگیری تمدن اسلامی بر حسب دستاوردهای جهانشمول آن یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ بشر است. این تمدن در گذر تاریخ، اوجها و فرودهای بسیاری را تجربه کرده است. عناصر و عوامل شکلدهنده به تمدن اسلامی به طور مدوام در پی احیا و جهانشمول ساختن آن هستند. از منظر آیندهاندیشی نکته حائز اهمیت آن است که میتوان آیندههای متفاوتی را در طیفی از آیندههای مطلوب و نامطلوب برای تمدن اسلامی شناسایی کرد. در این ...
متن کاملانقلاب اسلامی، انقلاب تمدن ساز؛ دانشگاه ایرانی، دانشگاه تمدن ساز
با ظهور انقلاب مبتنی بر اسلام و شکل گیری حکومت دینیِ برآمده از مردم، گفتمان تمدنی ایرانی و اسلامی در قالب تمدن نوین برخاسته و آمیخته از این دو تمدن احیا شد و ایران انقلاب اسلامی، در عمل به احیاگر فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی تبدیل گردید. این مقاله بر این موضوع تأکید دارد که ایران انقلاب اسلامی، قطعاً یکی از نیروهای تعیین کننده و تأثیرگذار در این حوزه تمدنی بوده و در احیا و پیشبرد آن در عصر جدید ن...
متن کاملزیبایی شناسی در جهان بینی دینی و فلسفی و علمی
چکیده جهان بینی نوعی برداشت و نحوۀ تفکر انسان نسبت به جهان است. نحوۀ نگرش به جهان به سه نوع دینی، فلسفی و علمی دستهبندی شده است که نسبت به هم ترتّب زمانی دارند. در هستیشناسی دینی، نخستین خلقت نور الهی است. دین سرآغاز همۀ علوم است. با تمسک فلسفه و علم به دین، معرفت و حیات بشری به سمت تکامل و توسعه سیر می کند. در جهانبینی دینی، زیبایی از سرچشمۀ جمال مطلق نشئت می گیرد و ذات حق، جمیل علیالاطلاق...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 7 شماره 22
صفحات 101- 124
تاریخ انتشار 2013-04-07
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023